What is a dynamo?

 

Hvad er en dynamo?

 

”En dynamo er en maskine, hvor bevægelsesenergi omdannes til elektrisk energi.”

 

Ved at rotere en samling spoler i et magnetfelt produceres der elektrisk energi. Varierer man magnetfeltet, kan man til en vis grænse regulere effekten.  

 

 

På simple dynamoer (cykeldynamo) anvendes der en permanent magnet, men her har man ikke mulighed for at ”styre” udgangsspændingen

 

På lidt større dynamoer anvendes der en elektromagnet (feltvikling) hvormed det er muligt at styre udgangsspændingen.  

 

 

For at komme i gang kræves det at feltet er en smule magnetisk  (remanens). Den smule strøm der herved frembringes, ledes over i feltspolerne, der derved bliver mere magnetiske, dynamoen frembringer mere elektrisk energi, feltet bliver mere magnetisk o.s.v.  

I serie med feltviklingen sidder der en modstand. Denne er under opstarten kortsluttet af en relækontakt. Når den ønskede spænding er opnået, åbner kontakten og der tilføres mindre effekt til feltviklingen. Under drift foregår dette mange gange i sekundet.

Med tiden bliver relæ-kontakterne snavsede og slidte, og ladningen bliver mindre effektiv.  

Tilbagestrømsrelæet  slår til og danner forbindelse til batteriet, når dynamospændingen er højere end batterispændingen, da man ellers ville tappe batteriet.

  På et elektronisk ”relæ” er tilbagestrømsrelæet erstattet af en stor diode (ensretter) der hindrer strømmen i at løbe tilbage til dynamoen. Dette gør, at der hele tiden er forbindelse fra dynamo til batteri, men ikke den anden vej.

Dynamoen kan altså begynde at lade tidligere - der er dog et mindre tab over dioden på 0,5 Volt 

Reguleringskontakterne og modstanden er erstattet af en stor transistor, der her fungerer som en variabel modstand - altså ingen kontakter der bliver slidte og snavsede.

 

Principtegning af ladeanlæg af A-typen, med mekanisk  

Når tændingskontakten sluttes, vil ladelampen lyse fordi den får spænding fra batteriet på den ene side, og stel gennem dynamoen på den anden.

 Når dynamoen begynder at rotere, og lave strøm, vil ladelampen holde op med at lyse, fordi den får spænding på begge sider.

Strømmen gennem ladelampen er med til at "starte" dynamoen, at magnetisere den. 

 Ved ca. 7/14 volt vil tilbagestrøms-relæet slutte, og danne forbindelse til batteriet (og lade).

 Regulerings relæet er indtil nu, sluttet. 

 Den strøm ankeret begynder at producere, får feltviklingen til at blive magnetisk, hvilket får ankeret til at levere mere, som får feltviklingen til at blive mere magnetisk, osv, osv.  

 Ved ca. 7,8/14,7 volt vil reguleringsrelæet åbne, og fordi strømmen så løber igennem modstanden, reduceres effekten i feltviklingen (bliver mindre magnetisk).